RLS

I natt har jag inte sovit nåt heller, men inte pga Bianca den här gången (okej, lite pga henne också) utan pga av min RLS (restless legs syndrome). Det är väl typ den mest ofarliga sjukdomen man kan ha, men oj va jag hatar den iaf! Låt mig sova liksom! :( Jag borde verkligen söka hjälp för den, men eftersom jag är en "periodare" så glöms det ju bort då jag inte känner av den. Men nu har jag alltså kännt av den flera nätter i rad och det lär nog hålla i sig några nätter till.

RLS är en kronisk neurologisk sjukdom som kännetecknas av en stark obehagskänsla i benen när patienten sitter stilla eller ligger ner, särskilt på kvällen och natten. Detta leder till ett oemotståndligt tvång att resa sig och/eller att röra på benen vilket också får obehaget att minska eller upphöra. På morgonen minskar eller försvinner ofta symtomen.

Symtomen kan vara smärtsamma men beskrivs vanligen som "myrkrypningar". Det kan också upplevas som att det drar, suger eller spänner djupt inne i benen, inte i lederna. I svårare fall upplevs "myrkrypningarna" även i armar eller bål. Personer med RLS ses ofta röra på tår, fötter och ben vilket ger ett rastlöst intryck. Barn med RLS kan uppfattas som hyperaktiva eller att de har växtvärk.

De allra flesta med RLS får också ofrivilliga periodvisa ryckningar eller sparkar med benen i sömnen (eng. periodic limb movements, PLM). Det resulterar i dålig sömnkvalitet och uppvaknanden. Ofrivilliga rörelser i vaket tillstånd ses också ibland. RLS drabbar oftast kvinnor.

Lider du också av RLS? Läs mer här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0